Real NBA Fantasy PL

Forum ligi

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2018-09-28 20:58:46

dawidlenkiewicz
Administrator
Dołączył: 2018-09-26
Liczba postów: 330
MacintoshSafari 605.1.15

CBA - zasady ligi

1. Zasady ogólne:

1.1 Real NBA Fantasy PL to dynastyczna liga fantasy NBA rozgrywana w formacie roto 9-kategorii (punkty, asysty, zbiórki, przechwyty, bloki, trójki, straty, FG% i FT%) na fantrax.com. Jej działalność nadzoruje komisarz: @dj_keynote .

1.2 W każdym sezonie w lidze udział bierze 30 zespołów podzielonych na konferencje jak w prawdziwej NBA.

1.3 Każdy zespół musi posiadać w rosterze minimum 13 i maksimum 15 zawodników na gwarantowanych kontraktach. W okresie przedsezonowym dopuszczalne jest posiadanie w składzie 21 zawodników (gwarantowane kontrakty i umowy two-way), najpóźniej tydzień przed startem sezonu należy zejść do wymaganych 15 zawodników na gwarantowanych umowach.

1.4 W przypadku kontuzji danego gracza istnieje możliwość przesunięcia zawodnika na listę kontuzjowanych (IL) i w ten sposób zwolnienie miejsca na uzupełnienie składu kontraktami 10-dniowymi (kontrakty 10 dniowe opisane są w dalszej części CBA). Nie można przekroczyć jednak limitu 15 gwarantowanych umów.

Zawodnik, który został zawieszony nie może zostać przesunięty na INJ.

1.5 Decyzję o przyjęciu nowego gracza do ligi podejmuje komisarz na podstawie rekomendacji menedżerów.

1.6 Decyzję o wyrzuceniu menadżera z ligi podejmuje komisarz na wniosek menedżerów. Każda taka sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie.

1.7 We wszystkich kwestiach spornych, które nie są uwzględnione w CBA, ostateczną decyzję podejmuje komisarz.

1.8 Zmiany do CBA głosowane są przez wszystkich menedżerów pomiędzy sezonami i wprowadzane w kolejnym sezonie (chyba, że narusza to zasadę, że “prawo nie działa wstecz”). Głosowanie jest wiążące w przypadku uzyskania każdej większości w okresie 2 tygodni od opublikowania propozycji na forum. Ostatnia propozycja zmian na nowy sezon może być opublikowana 1,5 miesiąca przed startem nowego sezonu.

1.9 Wprowadzamy limit nie rozegranych spotkań powyżej którego GM straci miejsce w lidze. Limit ten to 50. Po przekroczeniu limitu GM ma dwa tygodnie na zejście poniżej limitu. Aktywność monitorowana będzie również w trakcie sezonu. W skrajnych przypadkach komisarz zastrzega sobie prawo do indywidualnych decyzji o zmianie GMa.

2. Salary cap

2.1 Salary cap to maksymalna suma zarobków graczy w składzie. Można ją przekroczyć tylko przy użyciu wyjątków (patrz: 2.9).

2.2 Hard cap to suma zarobków graczy w składzie, której nie można przekroczyć nawet przy użyciu wyjątków od salary cap.

2.3 Salary cap i hard cap każdego roku ogłaszane są 1 lipca.

2.4 Salary cap oraz wysokość kontraktów maksymalnych będą wzrastać jak w przypadku prawdziwej ligi.

2.5 Hard cap wynosi zawsze 138% poziomu salary cap

2.6 Salary cap w sezonie 2023/24 wyniesie $136,000,000

2.7 Hard cap w sezonie 2023/24 wyniesie $187,680,000

2.8 Punkt APRON w sezonie 2023/24 wyniesie $172,500,000

2.9 Wyjątki od salary cap:

2.9.1 Prawa Birda: Menedżerowie mogą przekroczyć salary cap, podpisując nową umowę z graczem, jeśli gracz ten rozegrał w drużynie 3 sezony i nie zmieniał w tym czasie drużyny jako wolny agent (może zmienić w wymianie). W przypadku pozyskania zawodnika w wymianie, jego nowa drużyna przejmuje prawa Birda (lub okres wymagany do ich uzyskania). Nie ma znaczenia, czy zawodnik był w drużynie na jednej trzyletniej umowie czy trzech rocznych kontraktach. Pierwszy sezon umowy nie musi być pełny. Uzyskane prawa Birda nie znikają, chyba że drużyna zdecyduje się na zrzeczenie ich lub zawodnik podpisze kontrakt z nową drużyną*.

Maksymalna długość kontraktu z praw Birda wynosi 5 lat.

*- drużyna która zrzekła się praw Birda (i cap holdu, żeby np. zrobić miejsce na podpisanie nowego zawodnika) nie może skorzystać z praw Birda, żeby podpisać z tym zawodnikiem nowy kontrakt. Jeżeli jednak podpisze z nim umowę korzystając z innego wyjątku lub cap space, zachowuje prawa Birda lub okres wymagany do ich uzyskania dla tego zawodnika.

2.9.2 Early Bird Rights: pozwala przekroczyć salary cap, żeby podpisać swoich wolnych agentów, ale z większymi ograniczeniami niż Bird Exception. Żeby zawodnik się kwalifikował na takie przedłużenie, musi przez dwa lata nie zmieniać drużyny jako wolny agent (może zmienić w wymianie lub przez waiver claim). Można takiemu zawodnikowi zaproponować 175% zarobków z ostatniego sezonu. Umowy muszą być na co najmniej dwa sezony, maksymalnie na cztery z dozwoloną 8% podwyżką lub obniżką zarobków. Drużyna może się zrzec tych praw, jeżeli chce podpisać z zawodnikiem roczną umowę (np. gracz był już w klubie dwa sezony, umowa na jeden sezon zapewnia prawa Birda już po tej rocznej umowie).

2.9.3 Non-Bird Exception: pozwala przekroczyć salary cap, żeby podpisać swoich wolnych agentów. Żeby zawodnik się kwalifikował, musi przez maksymalnie jeden sezon nie zmieniać drużyny jako wolny agent (może w wymianie lub przez waiver). Zawodnik w przypadku którego drużyna zrzekła się praw Early Bird też się kwalifikuje. Pozwala na ofertę maksymalnie 120% zarobków z ostatniego sezonu lub kontraktu minimalnego, przy 5% podwyżce lub obniżce. Długość umowy to maksymalnie 4 sezony.

2.9.4 Non Taxpayer Mid-Level Exception: wyjątek dostępny dla drużyn poniżej punktu APRON. Długość umowy to maksymalnie 4 sezony z 5% podwyżką lub obniżką zarobków. Nie może być wykorzystane przez drużyny, które skorzystały już z Taxpayer Mid-Level Exception albo Room Mid-Level Exception. Można korzystać co sezon. W sezonie 2023/24 wynosi 12,405,000$ na kontrakty dla graczy, może zostać wykorzystane w trakcie całego sezonu i dzielone na kilku graczy.
Jeżeli drużyna wykorzysta Non-tax MLE to punkt APRON jest wtedy dla niej hard cap i nie może go przekroczyć w żadnym wypadku. Jeżeli jednak skorzysta z tego wyjątku, ale w wysokości i długości nieprzekraczającej Tax MLE, to nie jest hard capped i może przekroczyć punkt APRON. W takiej sytuacji przyjmujemy, że ta drużyna skorzystała z Tax MLE.

2.9.5 Taxpayer Mid Level Exception: wyjątek dostępny dla drużyn powyżej punktu APRON. Długość umowy to maksymalnie 2 sezony z 5% podwyżką lub obniżką zarobków. Nie może być wykorzystany przez drużyny, które skorzystały już z Bi-Annual, Non-Taxpayer Mid-Level albo Room Mid-Level Exception. Można korzystać co sezon. W sezonie 2023/24 wynosi $5,000,000 na kontrakty dla graczy, może zostać wykorzystane w trakcie całego sezonu i dzielone na kilku graczy.

2.9.6 Room Mid Level Exception: wyjątek dostępny dla drużyn, które mogą skorzystać z cap room żeby podpisać gracza. Wyjątki są doliczane do salary, dlatego drużyna musi być większą kwotę niż Non-Tax MLE poniżej salary cap, żeby przyznany był Room MLE. W 2023/24 wynosi $7,723,000. Długość umowy to maksymalnie 3 sezony z 5% podwyżką lub obniżką zarobków. Może być wykorzystywane co sezon. Nie przysługuje drużynom, które skorzystały już z Bi-Annual, Non-Taxpayer Mid-Level albo Taxpayer Mid-Level. Po skorzystaniu z Room MLE, drużyna nie może wykorzystać już Bi-Annual, Non-Taxpayer Mid-Level albo Taxpayer Mid-Level.

2.9.7 Bi-Annual Exception: Raz na dwa lata każdy z menedżerów, którego zespół znajduje się powyżej salary cap i poniżej APRON, ma prawo wykorzystać określoną kwotę na kontrakty dla zawodników. W sezonie 2023/24 kwota ta wynosi $4,516,000. Wyjątek nie może być wykorzystany przez drużyny, które skorzystały już z Taxpayer Mid-Level albo Room Mid-Level. Długość umowy to maksymalnie 2 sezony z 5% podwyżką lub obniżką zarobków. Po skorzystaniu z BAE drużyna jest hard capped na wysokości APRON.

2.9.8 Trade Exception: Wyjątek ten otrzymują menedżerowie, którzy w wymianie non-simultaneous oddają wyższy kontrakt. Wyjątek wynosi różnicę między umowami i musi zostać wykorzystany w ciągu roku od jego przyznania. TE może zostać podzielony i wykorzystany w kilku wymianach. TE nie można łączyć z kontraktami graczy w wymianach i innymi wyjątkami. Wykorzystując TE, nie można wychodzić ponad jego wartość. TE dostają tylko te drużyny które przed wymianą są powyżej salary cap.

2.9.9 Disabled Player Exception: wyjątek przyznawany w wyjątkowych sytuacjach przez komisarza menadżerom, których zespoły przekraczają salary cap i którzy z powodu kontuzji stracili do końca sezonu gracza. Może być wykorzystane na:
a) pozyskanie wolnego agenta na rocznej umowie do wysokości 50% zarobków kontuzjowanego gracza lub Non-Tax MLE, w zależności które jest niższe.
b) pozyskanie gracza na ostatnim roku kontraktu w wymianie. Zarobki takiego gracza to maksymalnie 50% kontuzjowanego zawodnika lub Non-Tax MLE, w zależności które jest niższe.

O DPE można ubiegać się maksymalnie do 15 stycznia, wygasa po pozyskaniu nowego gracza, kiedy kontuzjowany gracz opuszcza drużynę lub wraca po kontuzji, albo 10 marca. Jedynie drużyna w barwach której zawodnik doznał urazu może aplikować o ten wyjątek. Przyznanie DPE nie oznacza zwolnienia dodatkowego miejsca w składzie, jedynie dodatkowe środki.

W przypadku uzyskania i wykorzystania DPE (pozyskanie gracza z FA lub w ramach wymiany), do końca sezonu obowiązuje blokada wymiany wobec gracza, co do którego wyjątek był postulowany. Jeśli zawodnik uzyskał DPE, ale został wymieniony przed wykorzystaniem wyjątku to GM wraz z zawodnikiem traci również DPE.

2.9.10 Minimum Player Salary Exception:
Kontrakty minimalne na maksymalnie dwa sezony mogą nie wliczać się do sum kontraktów przyjmowanych w wymianie.
Każdy menedżer może oferować graczom dowolną liczbę kontraktów minimalnych. Maksymalna długość takiej umowy to 2 sezony. Przy oferowaniu minimalnych umów, pamiętajcie, że z roku na rok, wartość umowy wzrasta.
W przypadku rocznych kontraktów minimalnych dla graczy o stażu 3+ letnim w lidze, po wygranej licytacji, do salary cap wpisujemy kwotę równą kontraktowi minimalnemu dla gracza o dwuletnim stażu.

Przykład:
Gracz rozpoczyna 4 sezon w NBA. Wartość pierwszego roku bierzemy z pola dla gracza o 3 letnim doświadczeniu i kolumny Rok 1, drugi rok kontraktu bierzemy z pola dla gracza o 4-letnim doświadczeniu i kolumny Rok 2
Czyli umowa wygląda tak: $1,902,133 + $2,066,585
Kontrakty minimalne w sezonie 2023/2024 wyniosą (ilość lat doświadczenia - wartość):

oMp3w8S.png

2.9.11 Długość kontraktów dla poszczególnych wyjątków wraz z możliwymi podwyżkami/obniżkami:
QDW5emb.png

2.9.12 Drużyny powyżej salary cap mogą dokonywać wymian i brać więcej w kontraktach wg wzorów:

- Dla wymian jednoczesnych (simultaneous), jeśli drużyna jest powyżej salary cap, lecz poniżej punktu APRON po ewentualnej wymianie

Outgoing salary                       Maximum incoming salary
$0 to $6,533,333                     175% of the outgoing salary, plus $100,000
$6,533,334 to $19.6 million      The outgoing salary plus $5 million
$19.6 million and up                 125% of the outgoing salary, plus $100,000

Przykłady:
Oddaję 5 mln, mogę przyjąć 8 850 000
Oddaję 10 mln, mogę przyjąć 15 mln
Oddaję 20 mln, mogę przyjąć 25 100 000

Jeżeli drużyna jest powyżej punktu APRON: zawsze 125% oddawanych kontraktów + 100,000

- Dla wymian niejednoczesnych (non-simultaneous), zawsze maksymalnie 100% oddanego kontraktu +$100,000. W wymianie nie jednoczesnej, drużyna oddająca wyższy kontrakt uzyskuje dodatkowo wyjątek Trade Exception w wysokości różnicy kontraktów. TE może być wykorzystane w ciągu roku od wymiany. TE nie może być wykorzystane, żeby podpisać wolnego agenta, chyba że na zasadach sign-and-trade; nie łączy się z innymi wyjątkami. GM musi uwzględnić przysługujący trade exception w temacie wymiany. W tych wymianach można wymieniać kilku graczy, ale nie można łączyć ich kontraktów.

2.10.1 W chwili ogłoszenia salary cap menedżerowie muszą uwzględnić w swoim salary cap holdy dla graczy, do których posiadają prawa Birda (150% poprzednich zarobków) i swoich zastrzeżonych wolnych agentów (190% poprzednich zarobków). Menedżerowie mogą zrzec się zawodnika, praw do niego oraz cap holdu. Jeśli nie mają w składzie łącznie 13 graczy i cap holdów, muszą też doliczyć cap hold za każde wolne miejsce w składzie w wysokości kontraktu minimalnego dla debiutantów.

Zastrzeżonym wolnym agentem jest gracz, który rozegrał maksymalnie trzy sezony w NBA lub debiutant wybrany w pierwszej rundzie draftu po zakończeniu pierwszego kontraktu, chyba że jego opcja została odrzucona przez GMa.

2.10.2 Rezygnacja z opcji oznacza rezygnację z praw do zawodnika i cap holdu, chyba że zwalniający GM zastrzeże inaczej.

2.10.3 Cap holdy nie są liczone do salary do celów wyliczenia hard capu, tym samym nie blokują ruchów (w tym wymian), które przekraczają hard cap.

2.11 Drużyny poniżej salary cap muszą uwzględnić w swoim salary przysługujące im wyjątki, kiedy korzystają z cap space przy wymianach i podpisach z FA, te wyjątki przepadają (wyjątki TPE).

2.12 Jeżeli oferta złożona przez właściciela praw do gracza jest niższa niż cap hold, lub zwycięską ofertę złożył inny GM, to cap hold znika po zakończeniu licytacji. Jeżeli oferta złożona przez właściciela praw jest wyższa niż cap hold, to znika on w momencie podpisania kontraktu z graczem (7-10 dni od rozpoczęcia FA). Działania na SnT i RFA w tym zakresie działają tak samo.

2.13 Zwalniany przez drużynę zawodnik trafia na waivers. Pozostali menedżerowie mają wtedy 48h na przejęcie kontraktu tego gracza poprzez zgłoszenie na forum. Po przejęciu gracza przez inny zespół, jego umowa jest usuwana z salary poprzedniej drużyny. Jeżeli kontrakt tego gracza nie zostanie przejęty przez inną drużynę, jego zarobki obciążają salary zwalniającej drużyny, a gracz zostaje wolnym agentem. Po podpisaniu nowej umowy z inną drużyną, wysokość nowego kontraktu odejmowana jest od dead money poprzedniej drużyny.

Menadżer może przejąć zawodnika z waivers gdy:
- ma miejsce w salary na jego kontrakt (cap space),
- ma trade exception w wysokości co najmniej kontraktu tego zawodnika,
- ma disabled player exception w wysokości co najmniej kontraktu tego zawodnika (o ile zawodnik jest w ostatnim roku kontraktu),
- zawodnik ma kontrakt minimalny, nie dłuższy niż dwa sezony.

Przy przejęciu zawodnika z waivers, nowa drużyna przejmuje jego Early Bird Rights (jak przy wymianie). Jeżeli zwalniająca drużyna miała pełne Bird Rights do zawodnika, prawa te zostają zredukowane do Early Bird Rights.
Jeżeli drużyna oddaje zawodnika w wymianie, i jest on później zwolniony przez nową drużynę, to poprzednia drużyna nie może ubiegać się o tego zawodnika z waivers lub podpisać z nim kontraktu przez rok od wymiany lub do 1 lipca po zakończeniu kontraktu, w zależności co będzie wcześniej.
Po przejęciu zawodnika z waivers, gracz nie może brać udziału w wymianie przez 30 dni.
W przypadku zgłoszenia się kilku drużyn po jednego zawodnika, decyduje kolejność w tabeli - drużyna z niższym miejscem ma pierwszeństwo.

2.14 Każdy menedżer ma prawo skorzystać przy zwalnianiu zawodnika ze stretch provision. Spłata kontraktu zwolnionego zawodnika rozłożona jest na okres dwukrotnie dłuższy niż liczba lat pozostałych w kontrakcie +1. Stretch provision dotyczy tylko pełnych sezonów. Jeżeli gracz jest zwolniony w trakcie sezonu, rozpoczęty sezon w całości obciąża team salary i dopiero kolejne sezony mogą być rozłożone w czasie (pozostałe sezony x2 +1). Ze stretch provision nie można skorzystać, jeżeli suma dead money w wyniku zwolnienia zawodnika przekroczy 15% salary cap.

2.15 Każdy menedżer jeden raz ma prawo użyć amnestii, czyli zwolnić gracza i usunąć całość jego pensji z salary. Jeśli zwalnia gracza bez użycia amnestii, cała jego gwarantowana pensja nadal liczy się do salary.

2.16 Kontrakty graczy, którzy zakończyli karierę w NBA pozostają w salary. Każdy menedżer ma prawo jednak wybrać jedną z dwóch dodatkowych opcji spłacenia ich:

2.16.1 Stretch Provision: Spłatę kontraktu można dowolnie rozłożyć na czas maksymalnie dwukrotnie dłuższy niż gwarantowany kontrakt.

2.16.2: Wykupienie umowy: Kontrakt można wykupić za 70% jego wartości, które wpisuje się w całości do salary w danym roku.

2.17 W każdym sezonie obowiązuje salary cap floor, który zobowiązuje drużyny do osiągania minimalnego poziomu wynagrodzeń. Jego wysokość to 90% salary cap. W przypadku, gdy drużyna nie osiągnie minimalnego poziomu wynagrodzeń na start danego sezonu to różnica między tym poziomem, a faktyczną kwotą wynagrodzeń, zostaje wliczona do wynagrodzeń drużyny jako dead money

3. Rynek wolnych agentów

3.1 Rynek wolnych agentów otwierany jest każdego roku przed rozpoczęciem sezonu (dokładna data ustalana jest przez komisarza w porozumieniu z menedżerami).

3.1.2 Rynek wolnych agentów zamykany jest dokładnie o 20:00 w ostatnim dniu trwania sezonu regularnego. Trzeba też pamiętać o konieczności złożenia oferty 24 godziny przed zamknięciem rynku wolnych agentów. Przykład: Zakończenie sezonu jest 10 kwietnia o 20:00. Oferta złożona 9 kwietnia o 19:00 jest ważna, oferta złożona o 20:30 9 kwietnia już nie.

3.2 Na rynku wolnych agentów dostępni są wszyscy gracze, którzy w danym momencie nie znajdują się pod kontraktami.

3.3 Menedżerowie mają prawo oferować graczom maksymalnie 4-letnie kontrakty z wyjątkiem graczy, do których mają prawa Birda, którym mogą oferować 5-letnie kontrakty.

3.4 Aby wystosować ofertę wolnemu agentowi menedżerowie muszą mieć miejsce w salary cap lub skorzystać z przysługującego wyjątku.

3.5 Po wystosowaniu oferty przez jednego z menedżerów pozostali menedżerowie mają 24h na to, żeby ją przebić.

3.6 Oferty złożone między 22:00 a 6:00 traktowane są, jakby złożone zostały wszystkie o 6:00.

3.7 Menedżerowie mają prawo złożyć każdemu zawodnikowi maksymalnie 3 oferty.

3.8 Przebijanie ofert odbywa się na następujących zasadach:
- należy uwzględnić 10% przebicia dla umów o wartości większej niż $8m w pierwszym roku umowy lub 20% przebicia dla umów o wartości mniejszej niż $8m w pierwszym roku umowy dla ofert z taką samą ilością sezonów.
- należy uwzględnić 10% przebicia dla wszystkich ofert z większą ilością sezonów.
- dla zawodników młodszych niż 34 lata w momencie składania oferty doliczamy 60% wartości pierwszego roku w krótszej ofercie lub średniej jeżeli wartość nie jest podana, za każdy rok różnicy w ofertach.
- dla zawodników starszych niż 34 lata w momencie składania oferty doliczamy 30% wartości pierwszego roku w krótszej ofercie lub średniej jeżeli wartość nie jest podana, za każdy rok różnicy w ofertach.
W przypadku ofert krótszych nie obowiązuje przebicie o 10% lub 20%, wystarczy wyrównanie oferty z zachowaniem powyższych zasad.

3.9 Wyjątki od 3.8:

3.9.1 Menedżerowie mogą wyrównać maksymalną 4-letnią ofertę, którą wystosował poprzedni właściciel gracza. W takiej sytuacji gracz podpisze umowę z nowym właścicielem.

3.9.2 Menedżerowie, którzy nie są właścicielami praw do gracza, mogą wyrównać maksymalną 4-letnią ofertę, którą wystosował zespół, który nie był ostatnim właścicielem gracza. W takiej sytuacji gracz podpisze umowę z zespołem, który zakończył poprzedni sezon na wyższym miejscu.

3.9.3 Menedżerowie mogą wyrównać minimalną ofertę dla gracza. W takiej sytuacji gracz podpisze umowę z zespołem, który ma w danym momencie w składzie mniejszą liczbę graczy (podpisane kontrakty + cap holdy). Jeśli obaj gracze mają w składzie taką samą liczbę graczy, zawodnik trafia do tego, który zakończył poprzedni sezon na niższym miejscu.

3.9.4  Menedżerowie mogą przebić dowolną 5-letnią umowę (z wyjątkiem maksymalnej) maksymalną 4-letnią umową. 4-letnią umową maksymalną można przebić jedynie 5-letnią umową maksymalną.

3.10.1 W przypadku zastrzeżonych wolnych agentów (RFA) dotychczasowy właściciel gracza ma prawo w ciągu 12h wyrównać wygrywającą ofertę (koniec licytacji) i pozostawić go w składzie. Wyrównać można każdą ofertę, o ile po wliczeniu jej do team salary nie przekracza się hard cap.

W przypadku złożenia oferty 4-letniego kontraktu maksymalnego przez innego GM-a czas ten jest liczony od momentu złożenia pierwszej takiej oferty.  Czas 12h obowiązuje niezależnie od podjętej przez właściciela decyzji o wyrównaniu lub przebiciu pięcioletnim kontraktem maksymalnym.

Czas na podjęcie decyzji nie jest liczony w godzinach przestoju FA opisanych w 3.6, czyli godz. 22:00 – 6:00.

Do czasu podjęcia decyzji o wyrównaniu oferty przez dotychczasowego właściciela, nie może on składać jakichkolwiek ofert innym, jak i swoim zawodnikom - za wyjątkiem pierwszych 60 minut od momentu naliczania 12h.

(Niewyrównanie 4-letniej oferty maksymalnej przez dotychczasowego właściciela nie oznacza zakończenia licytacji - pozostali gracze mają szansę na składanie ofert zgodnie z ogólnymi regułami licytacji.)

3.10.2 Menadżerowie mogą oferować zastrzeżonym wolnym agentom (RFA) jedynie umowy 2-letnie oraz dłuższe. 2-letnia umowa nie może zawierać opcji. (UWAGA - KONIECZNIE PRZECZYTAJ: http://www.realnbafantasy.mojeforum.net … hp?id=2920 - ten przepis w po "korekcie Chyzia" dotyczy tylko zespołów, które starają się o gracza, do którego RFA posiada inny GM.)

3.10.3 Jeżeli zastrzeżony wolny agent (RFA) nie otrzyma żadnej oferty w ciągu trzech dni od startu free agency, staje się niezastrzeżonym wolnym agentem.

3.11 Jeśli właściciel zastrzeżonego wolnego agenta składa mu ofertę kontraktu, to musi być ona łącznie wyższa niż cap hold dla tego gracza.

3.12 Menedżer, który posiada prawa Birda do zawodnika, ma prawo podpisać z nim umowę, a następnie wytransferować go do innego zespołu w ramach sign-and-trade. W takiej sytuacji drużyna zainteresowana pozyskaniem zawodnika może licytować według ogólnie przyjętych zasad, zaznaczając w licytacji jako źródło sign-and-trade. Drużyna podpisująca gracza korzysta wtedy z praw lub cap space dotychczasowej drużyny zawodnika. Dotychczasowa drużyna zawodnika nie może brać udziału w licytacji. W przypadku przegrania licytacji lub wyczerpania limitu składanych ofert przez drużynę pozyskującą zawodnika, jego dotychczasowa drużyna ma prawo złożyć jedną ofertę w trakcie trwania licytacji. Możliwe jest licytowanie przez kilka drużyn w ramach sign-and-trade.
Kontrakty sign-and-trade mogą być na maksymalnie 4 sezony z 5% podwyżką/obniżką zarobków.
Jeżeli drużyny ustalą wymianę na zasadach sign-and-trade za zastrzeżonego wolnego agenta, dotychczasowa drużyna takiego gracza traci prawa RFA i nie może wyrównać oferty w przypadku przegrania licytacji.

3.13 Wygranie licytacji nie oznacza automatycznego podpisania kontraktu i obciążenia salary cap. Od otwarcia rynku wolnych agentów, menedżerowie mają 10 dni na składanie ofert oraz kontraktowanie zawodników. Maksymalnie po upływie 10 dni GM ogłasza podpisanie umów, ich szczegóły i kolejność. W wyjątkowych sytuacjach komisarz może poprosić o szczegóły poszczególnych ofert.

3.14 W trakcie sezonu menedżerowie mają prawo oferować graczom 10-dniowe bezpłatne kontrakty (maksymalnie 2 temu samemu graczowi). Jeżeli gracz w trakcie trwania umowy 10-dniowej otrzyma ofertę gwarantowanego kontraktu, jest on traktowany jak wolny agent. Po zakończeniu licytacji, menedżer który w tym momencie posiada tego gracza na 10-dniowym kontrakcie musi natychmiast zwolnić gracza. Po złożeniu graczowi 10-dniowej oferty, menedżer ma obowiązek natychmiast dodać go do składu.

3.15.1 Kontrakt 10-dniowy kończy się równo po 10 dniach od podpisania - liczą się dni i godziny - lub po 3 rozegranych meczach, jeśli termin 3. meczu wyszedł poza okres 10 dni. Przykład: po podpisaniu gracza na 10 dni - 1 stycznia o 20:00, kontrakt jest ważny do 20:00 11 stycznia. Do tej daty i godziny inne drużyny nie mogą oferować danemu graczowi 10 dni (tylko kontrakty gwarantowane lub two-way - wtedy obowiązują prawa do wyrównania kontraktu z punkt powyżej). Po godzinie 20:00 gracz staje się wolnym agentem.

3.15.2 Zespół, który posiada gracza na umowie 10-dniowej ma pierwszeństwo w zaoferowaniu kolejnego 10-dniowego kontraktu, jednak musi zrobić to w czasie 24 godzin wstecz od momentu wygaśnięcia kontraktu lub w dniu następującym po rozegraniu 3. meczu (do g. 22:00). Przykład: kontrakt 10-dniowy został podpisany 5 stycznia o 20:00. GM może napisać na forum od godziny 20:00 14 stycznia (czyli 24 godziny przed wygaśnięciem kontraktu), że oferuje kolejne 10-dni. Oferta liczy się jakby była złożona o 20:00 15 stycznia (by uniknąć wyścigu 10-dniówek i nie wymagać od GMów dostępu do forum co do minuty).

3.15.3 Brak dodania zawodnika podpisanego na umowie 10-dniowej do składu na Fantraxie skutkuje blokadą możliwości oferowania takich umów na 10 dni.

3.15.4 Kontrakty 10-dniowe można składać od 05/01.

3.15.5 Wartość kontraktów 10-dniowych nie jest doliczana do team salary.

3.15.6 W przypadku co najmniej czterech kontuzjowanych zawodników w składzie, dopuszcza się możliwość podpisania zawodników na kontraktach 10-dniowych przed 5 stycznia. Limit kontraktów 10-dniowych wynosi 1 kontrakt za każdego kontuzjowanego gracza.

3.16 Kontrakty maksymalne w sezonie 2023/24 wyniosą:

                           Staż       
   0-6                    7-9                  10+
$34,005,250    $40,806,300    $47,607,350

Staż graczy bazujemy na danych z Basketball Reference. Jeśli zawodnik wchodzi w 7. sezon, oznacza to, że ma 6 lat doświadczenia (pierwszy próg kontraktu maksymalnego).
 
Kontrakt maksymalny (tzw. maks lub supermaks) w przypadku posiadacza praw Birda musi zawierać podwyżkę 8%, a w przypadku nieposiadania tych praw podwyżkę 5%.

3.17 W przypadku innych 4-letnich i 5-letnich umów podwyżka (lub obniżka) wynieść może maksymalnie 8% dla graczy z prawami Birda i 5% dla graczy bez tych praw, liczone od pierwszego roku kontraktu.

3.18 W trakcie trwania sezonu menedżerowie nie mogą oferować nowych umów graczom, których zwolnili wcześniej w trakcie tego samego sezonu.

3.19 Zawodnicy, którzy podpisali kontrakty na rynku wolnych agentów przed sezonem mogą zostać wymienieni najwcześniej 1 grudnia. Zawodnicy, którzy podpisali kontrakty w trakcie sezonu mogą zostać wymienieni najwcześniej po 30 dniach od podpisania kontraktu.

3.20.1 Wymagane składowe oferty to: długość (lata), łączna wartość, źródło pieniędzy. Jeśli brakować będzie choćby jednej ze składowych oferty, to oferta jest nieważna.

3.20.2 Możliwe źródła pieniędzy: cap space, Bird Rights, Early Bird Rights, non-Bird Rights, SnT oraz wyjątki: Tax MLE, Non-Tax, Room MLE, BiAnnual, minimum, DPE.

3.20.3 Długość oferowanego kontraktu liczona jest RAZEM Z opcją TO. (Uwaga: paragraf 3.22!)

3.21 W przypadku kontraktów z podwyżką/obniżką zarobków możliwe jest podniesienie łącznej kwoty gwarantowanej w umowie (na potrzeby zgodności kwot) maksymalnie do 1% wartości całego kontraktu. Kwota gwarantowana nigdy nie może być niższa niż w wygranej licytacji.

3.22 GM ma możliwość przy umowach krótszych niż maksymalna dopuszczalna długość kontraktu dodać opcję drużyny na jeden dodatkowy sezon, zachowując zasady budowy kontraktu. Wartość TO nie wlicza się do obliczeń kontraktowych, liczy się za to do długości kontraktu. Przykład: kontrakt 3+1 o gwarantowanej wartości 40 mln, to 4 letni kontrakt o wartości 40 mln ze średnią wartością kontraktu 10 mln.

3.23 GM może wycofać ofertę złożoną zawodnikowi tylko w przypadku, kiedy jest to pierwsza i jedyna oferta jaką otrzymał dany zawodnik i od złożenia oferty nie upłynęło więcej niż 15 minut.

4. Wymiany

4.1 Okienko transferowe trwa od zakończenia sezonu i trwa do terminu ustalonego indywidualnie biorąc pod uwagę deadline w NBA (zawsze tydzień-dwa później)

4.2 Po uzgodnieniu wymiany zainteresowani menedżerowie muszą ogłosić ją na forum wraz z powodami, dla których ją robią. Wymiana może zostać zrealizowana po akceptacji komisarza, który ma 24h na to, by zawetować wymianę.

4.3 Wymieniani mogą być gracze (także two-way), prawa do zawodników wybranych w drafcie i wybory w drafcie (oraz ich zamiana, jeżeli nie są chronione) maksymalnie 7 lat do przodu. Picki oraz kontrakty TW nie posiadają "wartości kontraktowej" podczas wymiany.

4.4 Obowiązuje tzw. "Stepien rule", czyli w każdym momencie drużyna musi posiadać przynajmniej jeden 1st round pick w dwóch następujących po sobie sezonach, nieistotne czy jest to swój pick, czy pozyskany w wymianie, czy prawo do zamiany. Zasada dotyczy tylko przyszłych picków.

4.5 Drużyny mogą dokonywać wymian bez ograniczeń, o ile po wymianie nie przekroczą salary cap o więcej niż $100,000. W przeciwnym wypadku muszą skorzystać z jednego z wyjątków (punkt 2).

4.6 W każdej wymianie, każda z drużyn musi oddać oraz wziąć jeden z wymienionych w pkt 4.3 „assetów”. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się wymianę bez oddawania jakiegokolwiek "assetu" (cash consideration). Każda taka sytuacja będzie rozpatrywana indywidualnie (dotyczy głównie assetów niskiej wartości).

4.7 Wymiana gracza, któremu w kontrakcie pozostała jedynie opcja, oznacza automatyczne podjęcie tej opcji. Co za tym idzie, nowy właściciel gracza, przejmuje go na gwarantowanym kontrakcie. Zawodnicy z kontraktami ważnymi tylko na jeden sezon, nie mogą być brać udziału w wymianie po rozegraniu ostatniego meczu sezonu zasadniczego.

4.8 Gracze, którzy zostali wymieni mogą być częścią kolejnej wymiany najwcześniej po upływie 30 dni ale w off-season zdejmujemy 30-dniową karencję na handlowanie pozyskanymi graczami.

4.9 Po zatwierdzeniu wymiany przez komisarza, należy wykonać ją na Fantrax w ciągu 24h.

4.10 Wymiana zgłoszona przed terminem jej wykonalności, np 2 tygodnie wcześniej, nie istnieje do zapadnięcia terminu i dopiero wtedy komisarz ją rozpatrzy.

4.11 Żeby wymiana mogła być zatwierdzona, GM musi mieć odpowiednią ilość miejsc w składzie na pozyskanie nowych zawodników.

4.12 "W przypadku niewystawiania w składzie aktywnego zawodnika z rankingu przedsezonowego top 50 na Yahoo, GM będzie miał obowiązek oddać takiego gracza w wymianie do innej drużyny. Limit spotkań ustala się na 20% aktywnych meczów zawodnika (w przypadku gdy zawodnik był wymieniony w trakcie sezonu limit ten dotyczy czasu w nowej drużynie). GM ma tydzień na uzgodnienie warunków wymiany z inną drużyną. W przypadku braku zaakceptowania oferty innej drużyny, jeden z komisarzy zbiera oferty z ligi i w drodze głosowania zostaje wybrana najkorzystniejsza oferta.
Przepis będzie stosowany od 10 spotkania w sezonie."

4.13 Na finalizację ostatecznego kształtu wymiany oraz potwierdzenia wszystkich stron strony mają 24h od założenia wątku.

4.14 Komisarz ma 24h na ogarnięcie wymiany w bazie i Fantraxie po potwierdzeniu wszystkich stron. Wymiany ogłoszone na forum po 20:00 są rozpatrywane i procedowane następnego dnia.

5. Draft

5.1 Draft odbywa się we wrześniu każdego roku. Menedżerowie wybierają w nich graczy z klasy draftu z tego samego roku w NBA.

5.2 Draft ma 2 rundy. Każdy menedżer posiada 1 wybór w każdej z rund. Czas na wybór zawodnika: w pierwszej rundzie 24h, w drugiej rundzie 12h.

5.3 Kolejność wyborów #15-30 w 1 rundzie i w 2 rundzie draftu to odwrócona kolejność w tabeli na koniec poprzedniego sezonu (po doliczeniu punktów karnych za niewykorzystane sloty). Wybory #1-14 w pierwszej rundzie są losowane w loterii pomiędzy ostatnimi 14 drużynami w tabeli (z uwzględnieniem kar za nierozegrane sloty).

5.4 Loteria draftu przeprowadzana jest w lipcu każdego roku.

5.5 Szanse na wylosowanie kolejnych numerów draftu przedstawiają się następująco (gdzie 1. to najgorszy zespół w tabeli):

6mf3et.jpg


5.6 Kolejność przed loterią draftu ustalana jest na podstawie kolejności na koniec sezonu z uwzględnieniem następujących kar za niewykorzystane sloty:

5.6.1 - Dla drużyn, które nie wyrobiły slotów, a posiadają picki 1rnd własne i/lub cudze:

od 0 do 15 meczów nie rozegranych - nie dodajemy punktów
od 16 do 20 - 10 pkt
od 21 do 30 - 20 pkt
od 31 do 40 - 30 pkt
od 41 do 50 - 40 pkt
od 51 w górę - spadek na koniec rundy (#30 z największą ilością nierozegranych spotkań) wszystkich picków posiadanych przez danego GM-a

5.6.2 - Dla drużyn, które wyrobiły sloty, ale posiadają cudze picki 1rnd drużyn, które nie wyrobiły slotów:

Do pozycji draftowej drużyny, od której pochodzi pick, doliczana jest średnia ilość danej statystyki (z pominięciem FG i FT) pomnożona przez nierozegrane sloty. Jest to średnia dla tej konkretnej drużyny, od której pochodzi pick.

Tzn. jeśli drużyna w trakcie sezonu zdobyła 7000 punktów rozgrywając 700 slotów (co daje 10 ptk na slot), to doliczamy jej 10x38 (gdzie 38 to liczba nierozegranych slotów). Finalnie uzyskujemy 7380 punktów i z tym wynikiem liczymy miejsce w tabeli PTS i tak z resztą statystyk. Na podstawie "nowej" tabeli z uwzględnieniem statystyk za nierozegrane sloty (dla drużyn bez swojego picku) ustalana jest kolejność Draftu.

5.6.3
Zejście <= -30 slotow nie blokuje możliwości handlu pickami 1rnd w trakcie sezonu, ale pick przehandlowany obciążony będzie na koniec sezonu karami, które objęłyby go, gdyby został w rękach GM-a, który go odsprzedaje (patrz: 5.6.1).

5.6.4 W przypadku przejęcia drużyny w trakcie sezonu przez innego GMa, odrobienie co najmniej 75% nierozegranych spotkań skutkuje anulowaniem kary.

5.7 Automatycznie w dniu draftu kontrakty wybranych zawodników doliczane są do salary zespołów w wysokości 120% rookie scale.

5.8 Rookie scale w sezonie 2023/24: https://www.hoopsrumors.com/2023/07/roo … picks.html

5.9 Debiutanci wybrani w pierwszej rundzie draftu podpisują dwuletnie gwarantowane kontrakty z dwoma dodatkowymi sezonami opcji drużyny, a po ich zakończeniu stają się zastrzeżonymi wolnymi agentami. Wyjątkiem są gracze wybrani w pierwszej rundzie, którzy nie przychodzą bezpośrednio do NBA. W takiej sytuacji drużyna podpisuje z nimi umowę na pierwszy pełny sezon po rozpoczęciu przez nich gry w NBA.

5.10.1 Debiutanci wybrani w 2. rundzie draftu, którzy podpisali kontrakty w NBA, podpisują kontrakty gwarantowane lub two-way.

Menedżerowie mogą podpisać kontrakt gwarantowany na poniższych zasadach:
- trzyletni kontrakt, w którym pensja za pierwszy sezon jest równa minimalnej pensji rocznej zawodnika z rocznym stażem (ostatni rok to opcja drużyny). (Dotyczy tylko pierwszego kontraktu dla zawodnika.)
- czteroletni kontrakt, w którym pensja za pierwszy sezon jest równa do wysokości minimalnego rocznego wynagrodzenia dla zawodnika z dwuletnim stażem (ostatni rok to opcja drużyny). (Dotyczy tylko pierwszego kontraktu dla zawodnika.)
- lub inne zgodnie z dostępnym źródłem finansowania (cap space, wyjątki) lub kontrakt two-way.

W kontraktach dopuszcza się opcję drużyny w dwóch ostatnich sezonach obowiązywania kontraktu. Kontrakt two-way może obejmować dwa sezony (wyjątek od punktu 6.3). W trakcie trwania sezonu można podpisać kontrakt gwarantowany z graczem lub two-way w zależności od dostępnego źródła finansowania, zgodnie z punktem 6.7.

Zawodnik musi być podpisany przez drużynę przed startem sezonu.

5.10.2 W przypadku zawodników bez kontraktu w NBA oraz podpisanych w trakcie sezonu, zawodnik musi być podpisany przed startem najbliższego sezonu po podpisaniu umowy w NBA.

5.11 Debiutanci wybrani w 2 rundzie draftu przed 2022 nie mają gwarantowanych kontraktów. Menedżerowie mogą skorzystać z prawa do podpisania z nimi umowy najpóźniej do ostatniego dnia przed FA, która przypada 2 lata po podpisaniu przez nich umowy w NBA. Po upływie tego czasu gracze stają się niezastrzeżonymi wolnymi agentami. Menedżerowie mogą oferować im jednoroczne kontrakty w wysokości kontraktu minimalnego, po którym staną się zastrzeżonymi wolnymi agentami.

6. Kontrakty Two-way

6.1 Każda drużyna ma trzy dodatkowe miejsca w składzie na two-way kontrakty. Jeśli chcemy podpisać gracza jako two-way nie możemy tego zrobić, gdy posiadamy trzy miejsca zapełnione - musimy zwolnić jednego z trzymanych na two-way graczy w momencie podpisywania czwartego.

6.1.1 Kontrakty two-way można podpisywać z zawodnikami najpóźniej do 31 stycznia.

6.2 Chęć podpisania gracza na two-way kontrakcie działa na podobnej zasadzie jak gwarantowane kontrakty. Kontrakt zostaje podpisany i gracz staje się two-way graczem po upływie 24h od propozycji. Pozostali gracze mają wtedy 24h by złożyć swoją ofertę (kontrakt gwarantowany). Two-way kontrakt nie obciąża salary danej drużyny. 

6.3 Kontrakty moga być maksymalnie dwuletnie (1+1) i każda drużyna ma możliwość dania kontraktu two-way danemu zawodnikowi dwa razy. Po zakończeniu każdego sezonu two-way kontrakt staje się zastrzeżonym wolnym agentem. Inne drużyny mogą wtedy podpisać two-way kontrakt z danym graczem, a drużyna posiadająca go wcześniej ma 24h aby wyrównać propozycję lub zaproponować kontrakt gwarantowany. Licytacja przebiega już potem domyślnie jak dla zawodników RFA.

6.4 Two-way kontrakty dają prawo do tymczasowego włączenia gracza do składu na maks 60 dni w sezonie w przypadku posiadania mniej niż 15 graczy w rosterze lub w przypadku kontuzji jednego z graczy. Zawodnika można dodać raz w sezonie na maksymalnie 60 dni. Raz dodany do składu two way gracz nie może zostać dodany po raz drugi w tym samym sezonie, nawet jeśli limit 60 dni nie został wykorzystany. W przypadku posiadania 15 gwarantowanych kontraktów musimy przenieść kontuzjowanego gracza na IL, tak by zrobić miejsce graczowi na two-way kontrakcie.

6.5 Dodanie two way gracza do składu musi odbywa się poprzez stworzenie wątku w dziale wolni agenci z tytułem np Two way Cedi Osman Treść posta: Cedi Osman zostaje dodany do składu drużyny XYZ na two way kontrakcie. Od momentu dodania posta liczy się limit 60 dni.

6.6 Gracz sam pilnuje limitu 60 dni. Jeśli zostanie on przekroczony zawodnik ten zostaje podpisany na minimalnym kontrakcie + RFA. Po upływie max 60 dni należy ponownie wstawić do składu gracza z gwarantowanym kontraktem (jeśli taka sytuacja miała miejsce), a two-way kontrakt przenieść na IL. W innym przypadku gwarantowany kontrakt zostaje zwolniony i staje się wolnym agentem.

6.7 Możliwe jest podpisanie kontraktu gwarantowanego z graczem two-way w trakcie sezonu. GM musi skorzystać z dostępnego źródła finansowania, długość kontraktów określona jest w punkcie 2.9.11. Bieżący sezon wlicza się do długości oferowanej umowy.

6.8 Po skończeniu 60 dni wciąż mamy możliwość podpisania gracza na minimalnym kontrakcie + RFA (podobnie jak z prawami).

6.9 Gracze, którzy rozegrali w NBA już 4 sezony nie mogą być podpisani jako two-way gracze.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
nictrudnego - wolfu67 - virtual - leliga - pesdm